چگونه هر روز حال خود را بهتر از قبل کنیم؟
نوشته شده توسط : محدثه بیاتی

درمان و انتقال به حال خوب؛ از یکسری تصمیمات کوچک روزمره آغاز می شود که نیاز به استمرار دارند. درمان یعنی تجربه لحظات کوتاه و تجربیات نابی که ما در آنها "خود" را پیدا می کنیم. درمان و رسیدن به حال خوب؛ نیاز مند توجه به تمام جنبه های زندگی است. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور روانشناسی زندگی شامل بعد فیزیکی؛ احساسی و روانی است که برای رشد و پیشرفت، نیاز داریم تا به آنها توجه کنیم. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به هر یک از این جنبه ها به صورت اختصاصی بپردزایم وتمرین هایی را مختص به هر کدام بیان کنیم. اگر شما نیز به دنبال نوری می گردید تا دوباره زندگی شما را روشن کند و آرامش را به شما برگرداند؛ لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

* بعد احساسی: برای توجه به بعد احساسی کارهای زیر می تواند به شما کمک کند:

ژورنال نویسی یا خاطره نویسی: خاطره نویسی موجب می شود تا به احساسات خود, چه آنهایی که آشکار هستند و چه آنهایی که پنهان هستند دسترسی پیدا کنید و با آنها آشتی کنید.

نوشتن لیست شکرگزاری: گاهی انسانها فراموش می کنند که چه نعمتهایی در زندگی دارند؛ با نوشتن نکات مثبت زندگی خود؛ موجب می شوید تا واقع بینانه تر به مسائل نگاه کنید.

مدیتیشن: ریلکسیشن به آدمی اجازه حس کردن و حس شدن می دهد. این تمرین؛ ارتباط ما را با بدن خود قوی تر از قبل می کند و موجب می شود تا به صورت عینی حس کنیم آنچیزی که در ما در حال اتفاق افتادن است.

خواندن یا یادگرفتن چیزی جدید: با یادگیری چیزی جدید موجب می شوم تا احساس پویایی و زنده بودن کنیم. با خواندن و یادگیری موجب می شویم تا بیشتر از قبل متوجه شویم که از زندگی چه میخواهیم؟

نوشتن یک نامه به کودک درون: کودک درون ما بر اساس اطلاعات بدست آمده از بهترین مشاوره خانواده آن قسمتی از وجودمان است که توسط باید و نباید های بزرگتر ها، او را فراموش کرده ایم و نگذاشته ایم تا در ما حس کودکی و نشاط را پراکنده کند. با نوشتن نامه به او؛ دوباره تلاش می کنیم تا رابطه قبلی را بازسازی کنیم و جریان بدیعی را در خود ایجاد کنیم.

ایجاد حد و مرز و تمرین "نه" گفتن: با ایجاد حد و مرز و خود تنطیمی به خود احترام میگذارید و این موضوع به شدت بر اعتماد به نفس شما اثر می گذارد.

نفس عمیق کشیدن.

به خود اجازه دهید تا غم و اندوه را تجربه کند.

ارتباط داشتن با فردی که او را دوست دارید.

مطالعه در مورد سبکهای دلبستگی: هر انسانی بسته به مراقبی که در زمان کودکی داشته است؛ سبک دلبستگی متفاوتی را تجربه کرده است. سبکهای دلبستگی دارای 4 دسته هستند: دلبستگی ایمن؛ اجتنابی؛ آشفته، دوسو گرا. این سبکهای دلبستگی الگو ارتباطی کودکان در آِینده می شوند.

* بعد جسمانی:

ورزش کنید و حرکات کششی انجام دهید: ورزش همه چیز را بهتر می‌کند و به شما کمک می‌کند شادتر و متعادل‌تر زندگی کنید و از زندگی‌تان بیشتر از قبل  لذت ببرید.

به پیاده روی بروید.

استراحت کنید: همیشه قرار نیست که کار کنید؛ گاهی فرصت استراحت به خود دادن؛ موجب می شود تا درمان و حال خوب زودتر اتفاق بیوفتد.

ارتباط جنسی ایمن را تجربه کنید: در مشاور قبل ازدواج گفته می شود که  صمیمیی ترین و نزدیکترین رابطه ای که هر انسانی می تواند با انسانی دیگر داشته باشد؛ رابطه جنسی است. داشتن یک رابطه امن؛ می تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد ودرمان آدمی را سرعت ببخشد.

به تغذیه خود و خوردن غذاهای مقوی توجه کنید: شما برای خوب زندگی کردن؛ نیاز به انرژی دارید، پس به تغذیه خود توجه بفرمایید.

خواب کافی و مناسب داشته باشید.

* بعد روانی :

زمانی را در طبیعت بگذارنید: ارتباط با طبیعت؛ جایی است که میتوان دوباره خود را پیدا کرد.

کاری را انجام دهید که شما را خوشحال میکند: مهم ترین مسئولیت شما در زندگی این است که خوشحال باشید؛ پس تلاش کنید تا کاری را انجام دهید که برای شما خوشایند است.

از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرید: یکی از معایب مهم فضای مجازی این است که موجب می شود تا خود را با دیگران مقایسه کنیم و همین مقایسه میتواند حال آدمی را به شدت بد کند و برای روان آدمی آسیب زننده باشد.

به دیگران محبت کنید و تلاش کنید تا باری را از دوش شان بردارید.

برای خود هدف بذارید: تنها چیزی که می تواند روان آدمی را تغذیه کند و موجب انرژی شود؛ هدف گذاری و تلاش برای رسیدن به آن اهداف است.

یک حلقه ارتباطی ایجاد کنید: تلاش کنید تا یک گروه ارتباطی از افرادی تشکیل دهید که با اهداف شما در یکسو هستند؛ برای مثال این حلقه ارتباطی میتواند یک گروه کتابخوانی باشد.

زمانی را به تنهایی بگذارنید.

خلاق باشید.

زمان هایی را به ذهن آگاهی اختصاص دهید.

یک روتین برای خود داشته باشید.

به قلب خود گوش دهید و ببینید که دوست دارد تا به کجا برود؟

سخن پایانی:

انجام تمرینات بالا می تواند به شما کمک کند تا دوباره "احساس بودن" را در خود زنده کنید. اگر در این مورد نیاز به کمک دارید؛ طبیعتا دیدن یک درمانگر حرفه ای؛ امن ترین و بهترین کاری است که شما می توانید انجام دهید. برای این کار می توانید به یکی از مراکز مشاوره خوب مانند کلینیک انتخاب نو مراجعه کنید و با کمک درمانگران آن مجموعه نور را به زندگی خود برگردانید. هر انسانی تجربیات منحصر به فرد خود را دارد و قرار نیست که همه شبیه به هم رفتار کنیم. اگر احساساتی را تجربه می کنید که برایتان سخت و طاقت فرسا است؛ مهم ترین کار این است که آنها را سرکوب نکنید ودقیقا برعکس؛ آنها را ببینید و بفهمید که چرا این احساس رو دارید؟ ایرادی ندارد که اگر احساس شرم؛ خجالت و کامل نبودن را دارید؛ اما خوب است بدانید که این احساسات با زمان حل نمی شوند بلکه فقط کمرنگ تر می شوند اما همچنان حضور دارند و در شما جاری هستند!

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3




:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی , مشاوره خانواده , مشاوره ازدواج , کلینیک روانشناسی , روانشناسی بالینی ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: